tisdag 28 februari 2012

En berättelse om mitt förhållande till kontorsjobb

-En berättelse om mitt förhållande till kontorsjobb

Sitter på min praktik plats och jag vet verkligen inte vad jag ska göra! Och det är en och en halv timma kvar tills jag kan gå hem. Jag har ingen musik, och jag är inte ens lat, jag vet verkligen inte vad jag ska göra!
Jag hämtade nyss en kopp te, bara för att göra någonting.

Jag lärde mig redan 2005, att det där med kontorsjobb, det är inget för mig. Jag sommarjobbade på Kalmar och det var precis när allt skulle in på datorer, så i tre veckor var min uppgift att scanna in gamla ritningar, skriva rätt artikel nummer och sätta in det scannade exet i en pärm. Detta var ett evighets jobb som verkligen aldrig tog slut. När jag såg högen av pärmar tunnas ut, och tillslut ta slut, så kommer klart min handläggare och dumpar en minst lika stor hög med pärmar som det hade varit där tidigare.
Hoppet om att kanske bli omredigerad till någon roligare uppgift suddades ut och mitt mod sjönk till bottnen.
Jag satt mycket på Helgon.net,som var dåtiden facebook för lite häftigare människor och kom på randomleken. Det fanns (eller det finns väl klart fortfarande) en flik där dom som precis loggat in visades då gick man in på den som antingen var fulast eller snyggast och kollade på deras bilder och deras profil, denna leken fortsatte senare i flera år och finslipades genom att utvecklas till en grupplek,där jag skickade länkar med dom antingen fula eller snyggas användarnamn till Cassie och hon fick se spektaklet och vice versa.
I vilket fall så har jag sedan tidigare redan etablerat mitt förakt till detta monotona arbete, men när jag fick erbjudandet om att göra min praktik här så tänkte jag, jag kanske har ändrat mig, det var ju trots allt mer än tio år sedan sist.
Jag kan nu konstatera att så är inte fallet. Skillnaden är att för tio år sedan så va det ett jobb inte en praktikplats och jag visste precis vad jag skulle göra även om de va tråkigt.
Så i framtiden vet jag i varje fall med all säkerhet att jag och kontorsjobb verkligen inte går ihop.NOG

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar